fredag den 4. marts 2016

Friser




I vores hus har vi rigtig kedelig karme. Sådan rigtig 70'er agtige.
Fodlisterne har vi fået gjort noget ved de fleste steder. Men her halter vi efter.
Så var det jeg tænkte at det må man absolut kunne gøre noget ved...
og det kan man...




Denne her hænger over døren i stuen. Den har jeg købt på et loppemarked.
Jeg formoder den har siddet på et møbel.
Men med en gang hvid maling når man rigtig langt.
Den er limet op med dobbelt klæbende tape som jeg har brugt til sprosse vinduerne.
Oven over har jeg hængt en hylde. 
Syntes det pynter utrolig flot.  





Ved siden af døren står brandeovnen i stuen.
Da vi flyttede ind var der en sort skiffer plade ved ovnen.
Det er jo et lovkrav at der er noget ikke brandbart under.
Så jeg tog noget hvidt cement og kom lyse sten der ned i. 
Så fik vi en plade som bare passer bedre ind i stilen.
Hylden på brandeovnen havde nogle grimme sten plader.
Dem malede jeg da lige i en vending. MEN GØR DET IKKE...
Det lugter så fælt når de bliver varme og stenene måtte smides ud.
Så nu er hylden fyldt med sten og konkylier vi har samlet på stranden.
Må sige den lugt har afholdt mig som det eneste i også at male ovnen......





Vores brandekurv er en gammel sæbespåner beholder.
Den har fået et ægte Italiens dokument påklistret.
Det har Anette haft med hjem fra en ferie.




De gamle Lavendler var efterhånden ved at være lidt trætte at se på.
Så en gang mat spray maling og de er frisket op igen.




Æsken husker i nok. Det var den jeg viste jer helt fra bunden.
Den blev lavet til præcis dette hjørne af stuen.









Den anden dør i stuen har også fået en frise.
Den stammer fra Moster Grethes lillesøster Ingers ur.
Jeg tænkte at istedet for den sidder på uret som er smukt i sig selv.
Så er det bedre at dele fra uret kan pryde to steder.
Det blev så over stue døren.




Først så det sådan ud......





Men efter en gang hvid kalkmaling, blev det som skabt til stuen.





Det blå hjørne har også fået en frise.
Den stammer fra et møbel Bedste har haft.
Syntes det møbel var lidt for pyntet. Så jeg rev en liste af til døren.
Bedste ville være tosset hvis hun viste det og hendes søn Chris lige så meget.
For han fatter ved gud ikke at alt skal males hvidt....




Men flot er den blevet og pynter døren smukt.
Jeg har sat en krone på og et hjemmelavet emalje mærke som jeg viste jer
 fremgangsmåden på under mit æggeskab. 




Så det er yderst vigtigt at man hele tiden holder øjnene åbne.
For de sjoveste ting kan bruges til at lave friser af.
Jeg er konstant på udkig, for jeg elsker at pynte op.
Håber i fik lidt ideer til en lidt anderledes pyntning af karme og døre. 


Rigtig fabelagtig dag til jer alle



Charlotte


15 kommentarer:

  1. Det ser super godt ud, og er en fantastisk ide. Tror jeg ved at følge dig får udviddet mit genbrugsgen, mange tak for det:-)))
    Købte et halvt gammelt vægskab den anden dag, der var også hamret sådan en slags frise på, nu har jeg malet det hele med hvid kalkmaling, og en gang voks, og der er næsten ikke et øje tørt- med al den gode respons jeg har fået på det...
    Tusinde tak, også en fabelagtig skøn dag til dig Charlotte:O)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Anette...
      Du bliver altså nød til at vise dit skab. Jeg har været inde og tjekke om jeg har overset det, men nej.....
      Så nu er jeg max nysgerrig...

      Rigtig skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor er det bare smukt med de friser. Skal da så meget på genbrug og tjekke møbler med udskæringer. Fantastisk idé med stenene rundt om brændeovnen ;0) jeg har flere gange tænkt på at male vores sorte brændeovn, men det må jeg vist hellere droppe haha....
    Jeg tager virkelig hatten af for, at du bare hopper direkte ud i alle mulige opgaver, SEJT!!
    Rigtig god dag til dig søde, dygtige Charlotte ❤️
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak for alle de rosende ord søde Lone:)
      Ja du må i den grad ud og opdage friser i genbrugslivet. Det kan sagtens lade sig gøre.
      De pynter så smukt op på kedelige flader...

      Rigtig fantastisk lørdag til dig
      Charlotte

      Slet
  3. Smukt, smukt. Har kastet blikket rundt i hytten om der er noget jeg kan flå af og genbruge, men nej. Så jeg må kigge andre steder også efter stempler. Har nu kun set nogle lidt for nutidige stempler indtil videre. Tænker at familien gemmer sig, når du hiver malebøtten frem. Alt får jo en klat hvid maling i jeres hjem ;-) Rigtig god weekend.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Susanne Josephine:)
      Må altså sige jeg kom lidt til at grine... øv også der ikke er noget at flå af ha ha ha :)
      Du har så fed en måde at skrive det på...
      Jeg har for nyligt købt et fint stempel hos Honning og Flora. Med krone og våbenskjold. De havde en del forskellige.
      Nej familien gemmer sig slet ikke, de er så vant til den hvide maling. Det er lige før jeg står sammen med sovsen og maler :) Jeg er bare aldrig pæn i tøjet her hjemme for jeg griber konstant en pensel.....

      Rigtig skøn lørdag og god jagt
      Charlotte

      Slet
  4. kære Charlotte. De pryder jo hver en dør næsten uanset hvor kedelig døren ser ud, men med frisen sættes der nærmest en krone ovenpå og fuldender døren i den udseende og harmoni i forhold til resten af rummet.
    En rigtig god ide.
    Og sædvanligt så formår du endnu engang at skabe hygge og enkelthed i rummet, men også sådan at man bliver fuldstændig optaget af rummet.
    Brændetønden er et utrolig godt indslag og den bliver fuldendt med skrivelser og stempler,
    Kunne dog ikke lade være at grine - undskyld da du fortalte at du havde malet de sten der skulle ligge på ovnen :-) ja jeg kan sagtens forstille mig hvor det har lugtet.
    tak for en nu ide til inspiration.
    Kh.
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så sød og så levende i dine kommentarer Kirsten. Fantastisk skrive måde og tusind tak for det og de flotte ord:)
      Du kan tro det lugtede og dengang var det ikke kalkmaling men en oliemaling. For det skulle jo holde... Kim blev ved at sige der måtte være et dødt dyr i den brandeovn. Jeg anede jo intet... til sidst måtte jeg gå til bekendelse. I dag er vi ved at dø af grin af den brøler. Men bestemt ikke dengang. Tror det tog mig en hel uge at smide dem ud.... gjorde jo ondt i hjertet at sende dem på lossen. Slet ikke min stil:)

      Rigtig skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  5. Så fantastiske detaljer Charlotte - du tenker på alt!!!Ornamentet over døren gjorde virkelig en stor forskjell og ser helt nydelig ut!Jeg er selv ute eter lignende ornament som jeg har en plan om å bruke når vi skal renovere den ene peisen vår!! I hodet mitt blir det veldig fint...men vi får se ;)
    Alt annet ser også bare helt nydelig ut,som alltid i ditt vakre hjem!!! Ha en fortsatt god helg :)
    Toveklem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Tove. Jeg elsker at skabe helhed og der er altid plads til forbedringer :)
      Hvor lyder det som et spændende projekt, det glæder jeg mig så meget til at høre og se mere til...

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Liebe Charlotte, Deine Türaufsätze sind einfach zauberhaft geworden.
    ..und ich bin ganz verliebt in Deine Hutschachtel.
    Ich wünsche Dir auch noch einen schönen Sonntag.
    Liebe Grüße Bianca

    SvarSlet
    Svar
    1. Lieber Bianca
      Vielen Dank für Ihre Nachricht.
      Die Box ermöglicht es Ihnen, zu machen. Hat einen Beitrag über gerade gemacht, wie es gemacht wird.
      So ist es nur zu versuchen, auf.

      Sehr schöner Tag
      Charlotte

      Slet
  7. Hejsa. Jeg har været inde og snuse til din blogg et par gange, men jeg har aldrig kommentere noget.
    Jeg er pjattet med dine stilleben ♡ De gør mig helt glad i låget 😃.
    Jeg syntes også det er en fantastisk idé,at sætte friser op over dørene. Det har jeg ikke selv gjort, da der ikke er plads.
    Men jeg laver selv friser, som jeg vil bruge til en hylde.
    Jeg har også støbt en frise i beton til haven. Har støbt den samme frise i fiberbeton, gips og sten gips.
    Nu er jeg begyndt at lave forme selv, så jeg skal også have fat i et par forskellige friser, fra f.eks møbler 😉.
    Det bliver virkeligt sjovt, da der er så mange stadier af projektet. Glæder mig som et lille barn ♡.
    Jeg elsker at kigge/læse din blogg og få ny inspiration ♡♡♡.
    You go Girl ♡
    Kreative hygge og hilsner fra Karina♡

    SvarSlet
  8. Hejsa. Jeg har været inde og snuse til din blogg et par gange, men jeg har aldrig kommentere noget.
    Jeg er pjattet med dine stilleben ♡ De gør mig helt glad i låget 😃.
    Jeg syntes også det er en fantastisk idé,at sætte friser op over dørene. Det har jeg ikke selv gjort, da der ikke er plads.
    Men jeg laver selv friser, som jeg vil bruge til en hylde.
    Jeg har også støbt en frise i beton til haven. Har støbt den samme frise i fiberbeton, gips og sten gips.
    Nu er jeg begyndt at lave forme selv, så jeg skal også have fat i et par forskellige friser, fra f.eks møbler 😉.
    Det bliver virkeligt sjovt, da der er så mange stadier af projektet. Glæder mig som et lille barn ♡.
    Jeg elsker at kigge/læse din blogg og få ny inspiration ♡♡♡.
    You go Girl ♡
    Kreative hygge og hilsner fra Karina♡

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Karina og tusind tak for din besked:)
      Velkommen her hos mig og hvor bliver jeg glad for at du giver dig tid til at skrive til dig.
      Det er jo fantastisk at få love at skabe smil og glæde via sin hobby. Så det er skønt du har tid at fortælle det.
      Hvor lyder det spændende med dine projekter og hvor lyder det smukt. Det gad jeg virkelig godt at se billeder af. For det er jo totalt min stil...

      Rigtig skøn dag til dig og kig endelig indenfor igen
      Charlotte

      Slet