fredag den 16. november 2018

Mormors roser


Hvor har jeg da bare plukket mange smukke buketter med roser i år fra haven.
Men en rose i haven står mig ganske ganske nær.



Den har jeg fået af Linda fra Casa Rosen, min rosenfe.
Den står så smukt hvert år og er min absolut yndling.



Det er også min mormors yndlingsrose.
Hver gang jeg skal op til hende så bliver der plukket en buket.
Både hun og personalet er ved at dåne over duften.
Den skal stå helt tæt på mormors seng.
Flere gange om dagen løfter de buketten ned så hun kan dufte.



Sådan har det været de sidste måneder.
Fra total sund og rørig til død syg.
Nu er jeg på den. For mormor har fået sin sidste buket af yndlingen.
Der er ikke flere roser. Alt er plukket.
Haven er træt og gået i hi. Så jeg kan ikke komme med lækkerier.



Mor og jeg har tilgengæld været oppe i mormors have og grave lækkerier op.
Jeg fik bl.a en del roser. De er alle ens.
Det er en dobbelt lyserød rose. Jeg husker den ikke.
Men mor kunne fortælle det.
Mormor har fået den af gartneren, nede i Den gamle by i Aarhus.
Der står de nede. Det er en meget gammel sort.
Så jeg er spændt på foråret og de nye roser.
I morgen vil jeg spørge mormor og hun husker navnet.
(Tog en hurtig smut op til mormor for jeg har bagt julesmåkager og dem skulle hun bare smage.
Dem elsker hun.
Mormor mener han kaldte den en tusindblad rose. Men kan intet finde på det navn!)




Så som i kan se er det lille Casa Rosen bed udvidet.
Det skete sidst på dagen med pandelampe på.
Alt kan lade sig gøre hvis man vil!
Et bed fyldt med glade minder om personer jeg holder meget af.
Her er alt holdt i lyserød og vil se smukt ud til foråret.

Er man have ejer tror man på livet
For man skal altid lige have næste sæson med.
Sådan et godt mantra.

Smuk dag til jer alle
Klem

Charlotte


20 kommentarer:

  1. Ja jeg kender jo intet til Roser, men skriv til gartneren i Den Gamle By og fortæl historien og at du meget gerne vil kende navnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en super god ide Rita.
      Tror ikke gartneren er der mere men den ny må jo også vide det.
      Havde jeg slet ikke tænkt på.

      Sov godt
      Charlotte

      Slet
  2. Godt forslag fra Rita. Det lyder som en fin rose, jeg kender den selvfølgelig ikke, i hvert fald ikke uden et billede. Synd for din mormor, det kan gå så hurtigt.
    A whiter shade of pale er en skøn rose med en dejlig duft. Morten Korch har også en fin duft og vil passe i dit lyserøde bed. Har du ikke den.
    God weekendkrammer
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja et rigtig godt forslag Rita kom med.
      Ja det er virkelig sørgeligt med mormor. Men vi ved heldigvis aldrig hvor længe vi må være her.
      Jo jeg har også Morten Korch. Den har ikke været så vild hos mig. Men fik den også først sidste efterår. Så håber der kommer mange flere blomster til sommer.

      Drøm sødt
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Åh, ja, duften fra sådan en haverose er noget helt specielt. Dejligt at du har kunnet glæde din mormor med hjemmepluk! Det har jo lige været verdens længste sommer, og alligevel virker den helt fjern nu, men dit bed minder om at det snart er sommer og rosentid igen :-)
    God weekend, Charlotte!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja sommeren er så mega længe væk syntes jeg.
      Kunne godt bruge noget lige nu hvor jeg hunde hoppe fryser i blæsten.

      Sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  4. Har ikke megetkenskab til Roser 🌹🌹
    Men ar jeg dig Charlotte, ville jeg omdøbe den smukke Rose 🌹 til "Mormor's Rose" 🌹 nu det var én som hun fik i sin tid .

    Go' kreative weekend 🌹
    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Lise-Lotte det har jeg også gjort.
      Det er nemlig Mormors rose.

      Drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  5. Blomster betyder så meget, både i glade og svære stunde.Synd du ikke har fået lavet potpourrri af de skønne roser. Du vil være glad freover for at du har en del af din mormors planter i din have, dem er jeg sikker på at du vil værne ekstra om. Jeg har jer i mine tanker i denne svære tid og sender dig en blød krammer. Knus herfra Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare sød Leila.
      Ja det er da så dumt jeg ikke har lavet det.
      Det har jeg slet ikke tænkt på. Det må jeg gøre næste år selv om det ikke hjælper nu.
      Du kan tro jeg vil værne om roserne.

      Klem og sov sødt
      Charlotte

      Slet
  6. Smuk smuk rose, og hvor er det dejligt for din mormor at du er så betænksom. Det bliver så skønt til næste sommer at se alle de flotte roser du efterhånden har fået. Ønsker dig en smuk dag, og sender kærlige tanker til din mormor ❤️

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde.
      Ja jeg har virkelig en del roser nu og ønsker mig bare flere.
      Det er faktisk vildt.

      Sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  7. I love the very light pink color of the rose.

    SvarSlet
  8. Så fint skrivet om din mormor och vad mycket dina rosenbuketter måste betyda för henne. Så vackert.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Isa.
      Hun stortrives med roserne men nu er det julen jeg bringer til hende.
      Det elsker hun også.

      Klem
      Charlotte

      Slet
  9. Rosen A whiter shade of pale er så fin, jeg har den ikke selv, men har set den hos flere. Hvor er det godt, at din mormor har haft glæde af dine buketter så længe.
    Spændende med dine roser fra hendes have og om du hitter navnet på dem, men ellers gør det jo nok heller ikke så meget, det er jo Mormors Rose for dig.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Lene.
      Det er mormors rose. Men vil nu prøve at finde navnet.
      Men mormor har virkelig haft glæde af alt her i haven og at sommeren har været så lang.
      Men nu er der heller ikke mere at komme efter.

      Drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  10. At eje en have er så livsbekræftende, og roser er bare vidunderlige. Hvor er det trist med din mormor, men alligevel dejligt at du kan glæde hende. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Ja en have er fantastisk og noget jeg næsten ikke kan undvære.
      Den giver så meget glæde.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet