mandag den 11. november 2019

Nu skal der varme på


Det er slet ingen hemmelighed at jeg elsker de gamle kakkelovne.
Den her har jeg fået af vores skorstensfejer Sorte Per.
Den skulle have stået på skorstensfejer palæet.
Men de hentede den aldrig til mit held.
Den står fantastisk i forhaven og lyser i mørket.
Den har det tyndeste og fineste Marieglas som flammerne
skinner igennem.



Indenfor i køkkenet har vi også en gammel kakkel.
Den der går i arv i min familie. Den er heldigvis godkendt
inden co2 snakken begyndte...... 
Den kan varme så den nærmest bliver rødglødende.
De gamle kakler kan altså noget som de nye ikke formår.
Det smerter mig frygteligt at vi i Danmark ikke længere
kan få godkendt de gamle ovne.
Vi har de strengeste love i verden med brændeovne.
Ligesom den i forhaven, er toppen aftagelig og god til at lave f.eks gløgg på.



I stuen fik vi ny brændeovn sidste vinter.
Sikke en besværlig omgang.
Jeg ville gerne have en svensk kakkel, men pengene var der bare ikke.
Så vi fik det næstbedste. En elegant "gammel" svane ovn fra Gitte.
Jeg malede gulvet så fint foran.
Men det var ikke helt nok.
Sorte Per ville ikke godkende min opstilling.
Jeg har ledt som afsindig efter noget til at fange gnisterne på gulvet.
Men totalt umuligt.
For det må jo ikke skærme gulvet og ikke være for stort.
Til den lille elegante ovnen.



I sommers var jeg på Hals Torvedage.
Der stod Jane La France med den gyseligste
lyserøde sag.
Men med maling og en zinkplade inden i,
så var løsningen fundet.
Den mest bedårende brændebuk blev til gnistfanger.



 Mangler lige at klippe zinkpladen til.
Ved at Sorte Per snart kommer til rengøring af skorstenen.
Så måske jeg har lidt travlt med at få den gjort klar!


En varm hilsen og god ny uge
til jer alle

Charlotte


23 kommentarer:

  1. Ren nostalgi og flotte kakkelovne, men det er nu godt, at der findes en Sorteper, der skal godkende den og mange andre, ellers havde det set sort ud. Tænk hvis der gik ild i jeres fine hus med alt det arbejde, I har lagt i det.
    Klem og dejlig mandag
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Ja sådan nogle som Sorte Per er slet ikke til at undvære. Jeg har flere venner der er skorstensfejer og de udfører deres arbejde til ug må jeg sige.
      Ja bestemt ikke godt med ild i huset. Så det skal være sikkert og det er det også nu.

      Skøn dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Lækre er de, men der er ethundrede grunde til at lovgivningen er blevet strammere 😊 det er ikke kun ens egen sikkerhed for brænd, men især også indeklimaet og hele klimaet som bliver påvirket 😬 puha hvor skal der ventileres meget for at opretholde et lovgivningsmæssigt godt atmosfærisk indeklima som ikke påvirker koncentration, muskler og helbred, for ikke at tale om termisk komfort 😂
    Kæft, hvor kan jeg forestille mig at du hader at høre på mit ævl, men jeg ved hvorfor tingene er som de er og forstår det virkelig godt når man har set tallene! 😂😂😂
    Hvis det var mit hus havde jeg valgt en biopejs eller anden form for varmekilde, men beklædt den med de gamle lækre kakler (mv) som har en god termisk masse 😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Ida-Katrine du er altså en fantastisk datter og ekstrem dygtig ingeniør.
      Jeg forstår godt Stanford vil have dig.
      Men hvor er vi forskellige på mange punkter :))))))))
      Det må stamme fra fars side alt det der du lister op:))))))
      Som du skriver miljø, termisk komfort og biopejs......... det cirkulere slet ikke under mit ordforråd.
      Verdens nedernste mor

      Elsker dig
      Myz myz

      Slet
  3. Have a lovely and cozy November!

    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
  4. Er så afgjort enig. Håber virkelig at dit store slid bliver belønnet med en godkendelse. Ellers er der vist en, der fremover bliver kaldt sorte slynge ;-))))

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Susanne Josephine.....
      Jeg ved han godkender, han er så rar.
      Så nu skal varmen i den lovlige grad bare strømme ud af ovnene,for sikke en kold morgen.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  5. Jeg er vild med dine varmekilder, og den glødefanger du har fået lavet!
    Men jeg er glad for vores 14 år gamle sag, den varmer huset op på en behagelig måde, men den er ikke smuk, en af de smukke havde vi heller ikke kr til....
    Jeg var så heldig at arve en gammel kakkelovn fra min moster og onkel, de kunne ikke have den med i sit nye hus. Men det bedste er at det har været min morfars, nu står den i biksen(våger ikke at snyde skorstensfejeren, som vi troede vi vågede;), og skaber en stemning uden lige, når jeg begynder at sælge buketter, så kommer toppen af og der skal stå den smukkeste buket.
    Ha en dejlig dag
    Knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan godt forstå du elsker jeres knap så kønne sag.
      Den kan altså bare varme op. Det kan vi også mærke i stuen.
      De der fra 80`erne har virkelig gods i sig.
      Ej sikke en skøn historie. Det må være en speciel ovn.
      Jeg vil heller ikke snyde en skorstensfejer. Det er alt for farligt.
      Men står den i et udhus så tror jeg godt du må benytte den. Så kræver det ikke tilladelse.
      Så måske der der en løsning der.

      Klem og fantastisk dag
      Charlotte

      Slet
  6. Den varme der kommer fra en brændeovn/kakkelovn er helt speciel. Vi havde brændeovn i mange år, men fravalgte det da vi byggede nyt hus. Nu har vi brændefyr ikke helt så hyggeligt, men det sviner ikke så meget i stuen :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej det har du altså ret i Lene.
      Den er ikke så hyggelig når den står i fyrrummet :))))))
      Men der er heller ikke samme rengøring i beboelsen.
      For den kan godt nok svine.

      Klem og fantastisk torsdag
      Charlotte

      Slet
  7. Ja, jeg er jo på Lisbeth og IdaKatrines side her, og hvis jeg var dig ville jeg æde en kamel og dække gulvet med en tynd ikke brændbar plade, som du maler med samme smukke mønster. Jeg er vidst blevet så gammel eller farmoragtig at jeg ser farer allevegne og jeg ville ikke turde fyre over de revner der er imellem gulvbrædderne. Men dine gamle kakkelovne er virkelig fine og charmerende og den der opfanger er sjov:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan berolige dig Lisbeth.
      Jeg vil ikke gøre noget ulovligt. Tror jeg har formuleret mig lidt forkert.
      Vi passer på og har haft en gennemsigtig plade til at ligge indtil jeg fandt denne skærmer.
      Vi skal bestemt ikke have ild i hytten.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Det er nogle skønne gamle kakkelovne, I har, Charlotte. Men lige som Lisbeth skriver, ville jeg også gardere mig mod vildfarne gnister. Vi fik selv fornylig en moderne brændeovn med glasrude og konvektion. Brændeovn med konvektion og strålevarme opvarmer jo forskelligt, og jeg savner faktisk min gamle Morsø med egernet på siden.
    Ha' en dejlig dag, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh en med egern, de er så smukke og helt sin egen.
      Ja de nye med konvektion de varmer altså på en anden måde.
      Men hvor er det godt vi har mulighed for at tage levende ild ind i vores huse.
      Jeg ville slet ikke kunne undvære det.

      Klem og skøn torsdag
      Charlotte

      Slet
  10. Jeg kan nu bedst lide den, du har fået i haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er også helt fantastisk smuk.
      Min yndling vil altid være den i køkkenet.
      Men det er da fordi det er et gammelt familie arvestykke.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  11. Kakkelovner er så fine, vi har en slik på hytta. Den lager så fin stemning.
    Veldig hyggelig med en ovn i hagen! I det hele tatt, levende lys er noe helt eget.
    Ha en fortsatt fin uke,

    Klem, Ida


    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ida.
      Du har altså ret.
      Levende lys og ild er bare smukt.
      Men intet som en brændeovn kan skabe stemning og skøn varme.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  12. Det var da godt Sorte Per tænkte på dig, da han stod med den smukke Kakkelovn. Se det ville han jo ikke gøre hvis han mente du var en kvinde der kunne finde på at misbruge hans gave.
    Jeg er sikker på han har mere styr på dig end Kim, når det gælder kakkelovne og brugen af dem.
    Kom altså godt nok til at fnise over Ida Katrines kommentar :)))) barnet har jo ret, men hvordan i alverden har du båret dig ad med at få så fornuftig en datter ? :)))))
    Kæmpe knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg aner det ikke....... jeg aner det simpelthen ikke. Tænk at have så realistisk og dygtig et barn :)))))))
      Når det så er sagt så har hun ret. Men der er godt nok ikke meget hygge hvis man ikke må indånde de fantastiske hygge partikler. Den varme en gammel kakkel giver er altså langt bedre end på de nye.

      Krammer sender jeg tilbage til dag

      Charlotte

      Slet