søndag den 9. september 2018

Har du drukket af natpotten


Her mens vi går og bygger om.
Så lægger man pludselig mærke til nogle lidt andre ting.
Man opdager også hvor meget man har samlet i årenes løb.
Jeg har "en" samlermani.
Jeg er vildt imponeret af potter.
Ikke almindelige urtepotter men gamle natpotter.



Jeg har dem i mange forskellige udformninger.
Både emalje, porcelæn, fajance og jernporcelæn.




Hvis jeg har en seng til at stå.
Så har jeg altid en potte til at stå under.
Som her i driver huset.



Eller på gæsteværelset.
Elsker den tradition fra gammel tid.



Den sidste ny potte er jeg enormt glad for.




Til min fødselsdag fik jeg den af min svigermor.
Jeg havde set den hos Boutique La France og faldt pladask for den.
Den er fra Frankrig og af jernporcelæn.
Pludselig var den bare væk i butikken. 
Men nogle måneder senere dukkede den op på mit gavebordet.





Nu kommer det sjove.
"Har du drukket af natpotten"
Nej men jeg har spist af den!
Den er fantastisk at servere en god salat i.
Jep gæsterne kigger godt nok lidt. 
Men sådan er vores hus også, lidt rundt på kareten.

Smuk søndag derude

Klem 

Charlotte




26 kommentarer:

  1. Hahaha humoren fejler heller ikke noget, hos jer på slottet ;)
    Smukke Potter hver og én, men især den sidste er rigtig skøn. Synes det er en eminent idé at bruge den som salat skål.
    Rigtig god søndag til den royale familie.

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lone.
      Ja hvorfor bare have tingene til at stå, når de kan anvendes fornuftigt :))))
      Kan i have en skøn søndag.

      Knus
      Charlotte

      Slet
  2. Flotte nattpotter, Har flere, med de står på en hylle på uthuset. Prøvd å bruke dem b.a. til å fylle med blomster, men det passer ikke helt inn hos oss...
    De er skikkelig fine hos deg, og passer den stil du har:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Eirin.
      Det er sjovt som man får inspiration hos andre bloggere og så forsøger man selv.
      Men nej den gik ikke helt. Det var ikke lige helt ens stil.
      Det har jeg også prøvet masser af gange.
      Er sikker på dine potter kan gøre nytte et sted.

      Smuk søndag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Har hverken prøvet at drikke eller spise af natpotten. Tror også jeg lige skulle øve mig, før der ikke fulgte nogle andre billeder med :-)))) Så kan jeg bedre forestille mig potterne til div. pynt for potterne er jo ganske smukke. Fortsat god arbejdslyst. Glæder mig til at se resultatet.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha nu ikke så sippet Susanne Josephine.
      Det er bare en skoldning og de er så fine igen.
      Så skulle du se hvad jeg bruger til dressing. Det må der vist et indlæg om også....

      Dejlig søndag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Vi ligner vistore hinanden lidt Charlotte 😍 mine Piger kalder mig Hamsteren 😂💕

    Skønne Potter du har , fedt og finde andre muligheder og bruge dem på 💕

    Skøn og dejlig søndag 💕

    Knuss Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha hamsteren. Tænk det blev jeg kaldt som barn af min far.
      Jeg var så kræsen og gemt alt i mine kinder.
      Den tid er desværre forbi med at være kræsen. Nu køre alt ind.

      Knus og smuk eftermiddag
      Charlotte

      Slet
  5. Skønne potter - selvfølgelig kan man servere salat i potten/bækkenet.
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke sandt Lisbeth.
      De gamle ting kan benyttes til så meget guf.

      Knus og dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Åhh så vackert hos dig - njuter varje gång jag kikar in !!
    Så fint med den vackra sängen i växthuset och pottan under sängen.
    Tack snälla för dina fina kommentarer hos mig - de gör mig så glad !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak for de flotte ord Isa.

      God kvel
      Klem

      Charlotte

      Slet
  7. Kære Charlotte
    Samler det havde jeg gættet at du er.
    Hvor er det sjovt at du samler på natpotter, og de fuldender jo billedet og historien, når du sætter dem under sengen:-)
    Da jeg så dine billeder vækkede de minder om en rislende lyd fra en periode, hvor jeg som 6-7-årig lå på Rigshospitalet p.g.a. voldsom psoriasis. Jeg lå på en 8-sengs stue sammen med voksne damer, nogle af dem gamle og man steg ikke ud af sengen om natten.. Jeg ved faktisk ikke om jeg kunne spise fra en natpotte, men hvis man aldrig har hørt dem i brug, så er der jo sikkert intet i vejen for det :-) Jeg ville nok selv foretrække at plante noget i dem- haha;)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Lisbeth, jeg har skam arbejdet på et sygehus så jeg har hørt lyden og set indholdet mange gange. Jeg har også haft tjansen i elevtiden med at tømme og skolde dem.
      Så tror det er derfor jeg helt naturligt får et forhold til dem :)
      Det er et belastende minde du har må jeg sige. Så forstår nok godt din holdning.

      Smuk eftermiddag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  8. Sikke en skøn idé at bruge en natpotte som salatskål :-) Det havde jeg ikke fået lov til her, hvor det er Monsieur, der er den stilige og fuld af indretningsideer :-) Klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha nej det kan godt være det så giver lidt diskussion :)))))

      Smuk aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  9. Stor smiler helt vildt-meget:-)))))))) Dronningen servere salat af natpotten, waouwohhjj. Kan se det er vældig praktisk når det skal stilles på bordet og gå runden, meeennn, jo jeg skulle jo nok spise, men sådan ville jeg alligevel aldrig servere mad, altså i en NATPOTTE, fik mig lige et billede af en anden slags mad;-))))
    Friskt af dig og skønneste aften
    KRAMMER
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Anette og jeg som troede du også var en Pippi :)))))))
      Den er så smuk den potte/bækken at ingen fatter mistanke.......

      Skøn aften til dig
      Krammer

      Charlotte

      Slet
  10. hahaha! but now it is looking beautiful with flowers!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Krishna and a lovely evening

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  11. We always had a 'natpotten' in our summer cottage when I was child! =)

    I just adore your dahlias!! <3
    So beautiful.


    Have a wonderful Sunday!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      I was funny you have the pot in your house.

      Nice evening
      Hugs

      Charlotte

      Slet
  12. Måske som AskePOT Charlotte.
    De potter jeg har i metal putter jeg nu altså blomster i. Men jeg har en i glad den serverer jeg småkager i.
    Lilje

    SvarSlet
  13. Hov en i glas.
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Nejjjjjjjjjjjjjjj hvor lyder den bare smuk Lilje.
      Det har jeg aldrig set før. Sådan en må jeg ønske mig.

      Smuk mandag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  14. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvarSlet