fredag den 18. marts 2016

Mæhhhh....

Jeg ved ikke om i har det lige som mig.
Men de små gamle får er simpelthen fantastiske.
Jeg er så betaget af dem. Ikke kun til påske, men hele året rundt.
Jeg har to og de bliver flyttet rundt omkring i boligen.
Jeg husker tydeligt da julemanden kom med de små får til mig for et
par år siden.
Men to er bare ikke nok!!!!



Min svigermor sagde til mig...
Dem kan du da sagtens lave selv, kom du bare igang...
Så nu har jeg gjort et forsøg og er rimelig tilfreds med resultatet.
Der er jo ikke historie bag som ved de gamle patineret får.
Men vil man have en hel farm, så må man være lidt kreativ....



Jeg tænker tit på min søster når jeg sidder med denne dolk.
Den gav hun Albert-August et år i julegave. Lige som når jeg elsker Kim får fedt
værktøj i gave. Så elsker jeg også når børnene gør.
For mor må gerne låne...
Så jeg startede med at snitte tændstikker til ben.



Så købte jeg en dukke ler.
Den er hurtig til at tørre i luften og meget let efter tørring.



Så formede jeg krop, hals og hoved.
De oprindelige får er lavet i træ. Det har været et stort snitte arbejde.



Jeg har lagt ud med 4 stykker.
Tænk nu hvis det ikke lykkedes. Så er der jo ingen grund til at bruge tiden på dem.
Benene kan afkortes når de er færdige.
Så nu skal de stå og tørre nogle dage!



En gang hvid mat maling har de fået. Ja det er jo kun hoved og ben
man kommer til at se. Men syntes alligevel det var vigtigt.



Så kommer det store arbejde med at betrække dem.
Jeg kunne på ingen måde finde det stof de originale er lavet af. 
Så jeg måtte tage en ny beslutning.
Jeg har brugt bomulds fiber. Det man kommer inden i puder, dukker og bamser.
De bliver lidt mere "fluffy" end de oprindelige.
Fibrene limes på med en limpistol efterhånden som man når frem på kroppen.



Så har de fået kaffemiks, mørk voks og der er malet ansigter og klove.
Nu skal de have små kraver og bånd på...



Må jeg have lov at præsentere fra venstre
Alfred, Tove, Linus og Ella.



Ja jeg er solgt. Selv om de ikke er gamle og har den rette historie. Så er de
helt unikke for mig.



Endelig kom der forøgelse. Nu har jeg de antikke og de unikke.
Det er virkelig et hyggeligt nørkleri at fremstille disse får.
Håber jeg i den grad har inspireret til at i har lyst at forsøge.
Det kunne være sjovt at pynte et bord til påske med søde får.
Der skal være run på for at nå det til i år, men de kan jo laves klar til næste år.

Fantastisk skøn dag ønsker jeg til jer alle

Charlotte







18 kommentarer:

  1. Ihhh altså Charlotte, hvor er de fine og helt unikke, de små søde får. Jeg er helt solgt. Ved ikke om mine knokkel fingre kan klare den opgave, men prøves det skal det ;0)
    Jeg er totalt vild med dem. Men det havde du jo gættet hehe...
    Rigtig god fredag til dig ❤️
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Lone...
      Det er altså også ret søde syntes jeg selv. Men nu er jeg jo også ret vild med får:)

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  2. Åh kæreste Charlotte, hvor er de søde - jeg er specielt betaget at Tove. Det er nuttet og kært over hende. De er alle søde og det er fire personligheder. Så jeg stemmer for at vi udsætter påsken en uge pyt det gør ikke noget, den falder jo alligevel forskelligt for hvert år, og så vil jeg lave en Tove, Alfred, Linus og Ella, som virkerlidt betuttet. De er så skønne, meget mere end de andre får.
    God dag til dig ved lopperne :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tusind tak skal du have Kirsten:)
      Hvor er det morsomt for Tove og Linus er vist mine favoritter selv.
      De har bare noget over sig...
      Vi har hermed udsat påsken;)))))))

      Rigtig skøn Palmesøndag og vejret er strålende
      Charlotte

      Slet
  3. Hvor er du altså super Charlotte, de er så søde både de unikke og de antikke. Jeg ved jeg ikke får lavet får, men du inspirere mig alligevel stort. Ren nydelse som altid at kigge og læse med på din blog!
    Ha en skøn dag
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette for de rigtig søde ord.

      Rigtig dejlig dag til dig også
      Charlotte

      Slet
  4. Nej hvor er de fine. Snupper ideen..spændende hver gang at se hvad du har kreeret 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Lone...
      Dejligt du kigger inden om.

      Rigtig dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  5. Hvor er de blevet fine. Og sjov idé, selv at lave dem.

    God påskeferie
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Birgitte:)
      Det var et forsøg vær og det lykkedes ganske godt.
      Men de er nu ikke helt som de originale. Men jeg er glad for dem alligevel...

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Har tit kigget med fingerne på disse får, men synes ikke helt om prisen, selvom de er helt fantastiske. Men nu kan fingerne få lov til selv at lave nogle, omend det nok ikke lige bliver inden denne påske. Men de kan komme på to do hyggekrealisten. Men dine p-tærter skal prøves i påskeferien, så er der også lidt til værtindegave. Tusinde tak for opskriften.
    Rigtig fantastisk påskeferie.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte.Du er bare SÅ kreativ.........de små får er da slet ikke til ar stå for.Genialt at bruge det dukkeler.Har selv lavet en del med cernit ler,på mit arbejde som klubpædagog.Havde mit eget værksted hvor vi lavede alt inden for det kreative.
      Men synes ikke lige jeg har tiden,for vi har gang i så meget i haven.
      Og derfor stornyder jeg jo alle de dejlige påfund.
      God aften Knus Jette

      Slet
    2. Mange tak skal du have Jette...
      Ej hvor morsomt at du selv har arbejdet med de ting. Jeg har aldrig prøvet før. Men blev ret overrasket over hvor dejligt det er at modellere.
      Ja haven kræver en del... nu skal jeg vist også igang der ude!

      Rigtig dejlig dag
      Charlotte

      Slet
    3. Tusind tak Susanne Josephine:)
      Ja du må endelig prøve at lave disse får. De er så søde og faktisk ikke ret svære.
      Så er sikker på du nok skal få masser af hygge med dem.
      Lav endelig dobbelt portion af de P Tærter.... de forsvinder bare. Rigtig hurtigt;)

      Rigtig skøn påske til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  7. Nååååååhh
    Åhhhhhhhhh
    Mææææhhh hvor er de fine

    Go påske Fru Fryd ♥

    Kh Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh så sød du er Henriette.
      Syntes det er så over morsomt at du kalder mig Fru Fryd.
      Du får smilet frem hver gang.

      Rigtig dejlig Palmesøndag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  8. Ååå, så fine de var. Du er nå så flink og kreativ.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Bente:)
      Jeg elsker jo at være kreativ, får så meget energi af det...

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet