tirsdag den 9. februar 2016

Blonde æg




Nu nærmer påsken sig og vi kan så småt begynde på de hyggelige sysler.
Det bliver for mig ikke som julen. Men det er en årstid hvor vi har
behov for hygge og pynt. Så jeg griber altid chancen, når det er 
tilladt at pynte op.
Så i dag vil jeg vise jer hvordan man laver et stort blonde æg.





Jeg køber de æg man kan finde i supermarkedet. Dem man kan dele og komme slik i.
Pap æg. De får en gang hvid kalk maling.






Her er mange af de ting som skal bruges.
Blondestof, bånd og blonder.






Så tager jeg det malede æg og smører det ind i lim.
Kommer blonderne over og laver et ombuk inden i ægget.
Her limes kanterne indvendig med en limpistol.
Det gentager jeg på den anden halvdel af ægget.
Til slut limes begge halvdele sammen.






Der hvor de er limet sammen, limer jeg et smuk bånd på.
Et bredt bånd limes også på tværs og afsluttes med en sløjfe.











Så kommer vi til det lidt mere indviklede.
Jeg har her prøvet at tage et nærbillede.
Jeg laver stof blomster til pynt.
Man skal tage noget bomuld/hør stof og patinere med kaffe miks.
Så skal der bruges tyndt gennemsigtig stof.
Klip små 5 kronede blomsterblade. Altså 5 buer/kronblade som danner en blomst.
3 i hør, 1 i tyndt stof.
De ligges tilfældigt over hinanden.
Så skal der klippes små firkanter til midten af blomsten.
Det gør man af forskellige slags blonde og tynde stoffer.
Disse ligges lidt tilfældigt i midten af blomsten.
Så tager man ståltråd og tvinder en lille perlemors perler på midten
af ståltråden. Bukker om og tvinder det resterende ståltråd.
Sådan to laver man.
Disse to stikkes så ned gennem alle lagene på midten af blomsten.
Ikke i samme hul. For de to skal tvindes sammen under blomsten.
Så har man de yndigste blomster til pynt på ægget.






På mit æg har jeg en stor og en lille blomst.
Her kan man jo gøre præcis som man lyster.
















Et perfekt stort og dekorativt blonde påske æg klar til at indtage et
stilleben og byde påsken velkommen.
Men kan med fordel også gives i værtinde gave til en påske frokost.
Håber ikke det var for indviklet en beskrivelse, ellers er i meget velkommen
til at ligge en kommentar og jeg skal svare så godt jeg kan.


Rigtig skøn dag ønskes i alle


Charlotte







20 kommentarer:

  1. Fint æg du har fået lavet. Jeg går og venter på at genbrugsbutikkerne får deres påskepynt frem og så håber jeg at finde nogle af de papæg der.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Rita:)
      Ja man kan være heldig at finde dem til ingen penge. Jeg køber som regel et læs efter påske, hvor de er sat helt i bund...
      Rigtig god dag

      Charlotte

      Slet
  2. Bedårende ❤

    Henriette

    SvarSlet
  3. Meget smukt æg du har lavet Charlotte, stor nyder dine billeder og stilben!
    Og rigtig god dag til dig herfra:-)
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Anette:)
      Rigtig god dag også til dig...

      Charlotte

      Slet
  4. Ih så flot , som altid :-) jeg må i gang med at lave til mine store unger - fin gave ide , de fylder begge snart . Knus fra Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Karina:)
      Ja det var en rigtig god ide at give som gave. Håber du er kommet godt igang med projektet.
      Rigtig skøn dag til dig

      Charlotte

      Slet
  5. Kjære Charlotte ..
    Et virkelig bedårende og vakkert påskeegg du har laget !!
    Dette vil jeg prøve !!
    Takk for du deler av dine kreativiteter ...du er jo bare HELT fantastisk !
    Så mange fantastiske innlegg du har delt , jeg skulle så gjerne lagt igjen noen ord på hvert eneste .
    Kjempekoselig fastelavenspynt !
    Åhhh ...vet du hva ???
    Skulle ønske bloggen din var en bok ...
    Den hadde fått hedersplass her hos meg !!
    Har en fortsatt nydelig dag !
    Klem fra Anne som virkelig nyter .. og setter stor pris på deg og bloggen din .


    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tusind tak søde Anne...
      Sikke en dejlig besked at modtage.
      Så skønt at du sætter pris på mine indlæg og nyder dem. Det er jo fantastisk:)
      Jeg nyder til fulde også din blog, må jeg sige og ved du hvad. Man kan bare ikke nå at komme med en kommentar altid. Kender det udmærket selv:)

      Rigtig dejlig dag mod nord
      Charlotte

      Slet
  6. Så nydelige påskeegg. Flotte bilder.
    Ha en fin dag
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak skal du have Bente. Hvor sødt skrevet:)
      Rigtig dejlig dag til dig også...

      Charlotte

      Slet
  7. Super skønt æg. Fin og overskuelig forklaring, som lige er til at afprøve sine kreative evner med. Nu er der ikke nogen undskyldning for ikke at have fine pæskeæg fremme her til påske.
    De bedste hilsener
    Kirsten
    (fint pileillustration)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Kirsten:) Tak for den skønne tilbage melding.
      Var lidt bekymret for om den forklaring med blomsterne var for krøllet...

      Rigtig dejlig dag til dig
      Charlotte

      Slet
  8. så fint og flot. Rigtig med stil. Og jeg kan godt lide at du bruger den kombination mellem æg og pilens gæslinger. Det skaber bare en rigtig god stemningsophiver :-) jeg vil forsøge mig med at lave nogle af de papæg som du viser, for de er yndige.
    Jeg har lige stået lavet spidsmunds øvelser over ti æg, så i aften skal vi have æggekage, så jeg kunne få ti æg til pynt :-)
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak kæreste Kirsten:)
      Ha ha ha elsker altså dine kommentarer spidsmunds øvelse..... Den var god...
      Ja du må bare igang, for påsken er lige om hjørnet:)

      Rigtig skøn dag til dig
      Charlotte

      Slet
  9. Så fint det kan blive, sådan et papæg : o) din fremgangsmåde er utrolig nem at følge, godt illustreret. Tak og hyg dig. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Carina. Fantastisk at få jeres tilbagemeldinger. For så kan jeg sagtens blive ved i samme stil. Syntes nemlig godt det kunne lyde lidt indviklet:)

      Rigtig dejlig dag til dig
      Charlotte

      Slet
  10. Svar
    1. Thank you for your sweet message. Lovely you make a visit and puts a nice message.
      Good weekend to you.

      Charlotte

      Slet